2011. március 24., csütörtök

Kiszehajtás, kiszebáb

Ma délután Kiszéztünk a gyerekekkel az iskolaudvaron. Minden osztály készített egy saját Kiszebábot, és egy hatalmas máglyán elégettük őket.
A kisze eredetileg savanyú gyümölcs, vagy kása neve, de mindent jelképez, amit a télben már nagyon meguntak az emberek. Régebben a falu lányai közösen építettek egy bábot szalmából, és vagy rissz-rossz ruhákba öltöztették, ez esetben ruhástul vetették vízbe vagy tűzbe, vagy az abban az évben férjhez ment asszonyok menyecskeruháit adták rá, ekkor természetesen a folyóparton levetkőztették. Ezzel jelképesen megszabadultak a rossz dolgoktól.


Mi is készítettünk egy ilyen bábot, itt megmutatom nektek is, hogy hogyan.
Kell hozzá némi maradék anyag, egy kereszt alakú fa (a mi vázunk kb 30 centis), és tömőanyag, ez esetben galacsinná gyűrt papírtörölköző. Én a fehér részeket rossz trikóból csináltam, könnyebb volt alakítani, mert nyúlik.

Először a karjára tettük rá az anyagot. A közepén van egy pici lyuk, ráhúztam a "nyakára", majd elöl-hátul felpödörtem.
Ez után jött a papírral kitömött fej.

Alsószoknyát is adtunk rá, de ez elhagyható. Kicsit töltöttebb lesz így, nem olyan lapos a szoknyája.
Aztán már csak fel kell öltöztetni. A szoknyája félbehajtott anyag, a hajtásba madzagot tettem, úgy kötöttem rá.

Beletettünk mindannyian valamit, amitől szeretnénk megszabadulni. Rossz emlékeket, rossz szokásokat, nehézségeket. Ennek ellenére a gyerekek kis híján sírtak, mikor elégettük a mi kis Kiszénket, hiába a rossz emlékek. A férjem szerint jövőre csináljam csúnyábbra :)
Itthonra is csináltunk egyet, meg szeretném beszélni a lányokkal is ezt a hagyományt hétvégén, az égetést még meggondolom...

1 megjegyzés:

  1. Az ötleted nagyon jó, mi is elégettük!
    Azért, mert kreatív vagy és nyitott, kapsz tőlem egy pontot!
    http://eszterszappan.blogspot.com/2011/03/egy-jo-szo-jatek.html

    VálaszTörlés